OVAM ecodesign.link

OVAM Ecodesign Challenge

Banner website

De OVAM Ecodesign Challenge is een evenement waarbij studenten op zoek gaan naar een creatieve oplossing voor een uitdaging die OVAM voorop stelt.

Het is een tweedaags evenement waarbij op dag 1 de studenten van verschillende opleidingen op zoek gaan naar dé oplossing. Hierbij krijgen ze ondersteuning van een groep experts. Dag 2 staat volledig in teken van het pitchen van hun idee voor een professionele jury. 

De studenten worden onderverdeeld in gemengde teams van verschillende opleidingen. 

 

 

Natuurlijke reststroom IV_TM
LUCA_Productdesign
Draaiboek

DE UITDAGING 

Vertaal een natuurlijke en secundaire reststroom uit de regio Genk naar een nieuwe, duurzame materiaaltoepassing. Bestudeer hiervoor natuurlijke materialen en biologische principes die je in het bos aantreft. Werk hierbij met natuurlijke reststromen die ontstaan uit het beheer van invasieve exoten in het groengebied van Houthalen-Helchteren.

Vandaag bestaan er geen waardevolle toepassingen voor deze reststromen en vormen ze een uitdaging in het beheer van natuurdomeinen.

 

 


Plastic Soep IIM_EHB
PO_UA
Draaiboek02_Plastic soep

DE UITDAGING ★

De plastic soep is de hoeveelheid plastic in zeeën en oceanen. Deze blijft maar toenemen. Het is een probleem met een duizelingwekkende schaalgrootte. Onze oceanen herbergen miljoenen tonnen afgedankt plastic dat heel wat maritiem leven bedreigt en bovendien sporen nalaat tot diep in onze voedselketen. McKinsey rekende uit dat als de huidige tendens zich voortzet, we tegen 2025 per 3 ton vis, 1 ton plastic opvissen uit de oceaan.

Wat zijn de mogelijkheden vanuit innovatie en design om dit mondiaal probleem het hoofd te bieden? Een probleem dat we op verschillende niveaus moeten aanpakken:

  • we moeten vermijden dat er nog plastic in onze waterwegen en oceanen terecht komt;
  • de plastic soep die er nu al is, moet uit onze waterwegen en oceanen gehaald worden.

 

Brainstormen op dag 1

Op dag 1 gingen de studenten aan de slag in het Artenova gebouw te Mechelen. Deze oude meubelwinkel is omgetoverd tot een hotspot voor beginnende kunstenaars en creatieve ondernemers. Dé ideale plek dus voor de studenten om ideeën te generen voor het probleem van de plastic soep.

 

Pitchen op dag 2

Dag 2 ging door bij OVAM en stond in het teken van het pitchen voor de jury. De spanning steeg! De studenten stelden vol overtuiging hun oplossing voor. Het was opmerkelijk hoe snel de studenten er in sloegen hun idee ook op een grafisch sterke manier voor te stellen aan de hand van tekeningen, schetsen, filmpjes, presentaties, ... De jury stond voor een moeilijke taak: het kiezen van 1 winnaar uit 21 voorstellen. Daarvoor koos de jury om naast het aanduiden van 1 winnaar, ook twee projecten eervol te vermelden.

 

DE WINNAARS ★ 


De 21 teams kregen aan de start een ludieke naam toegekend die gelinkt was met zee, zo had je de zeedieren, mensen betrokken met de zee en plastieken voorwerpen. Alsof het voorbestemd was in hun naam ging 'Team Redder' aan de haal met de hoofdprijs met hun project 'NoPac'. NoPac is een stappenplan om grote supermarktketens verpakkingsvrij te krijgen. Het verpakkingsvrij winkelen is in opmars, maar gebeurt nu nog voornamelijk in kleinere winkels. NoPac voorziet daarnaast ook een gecompartimenteerde trolley die perfect aansluit bij de noden van de consument voor het verpakkingsvrij winkel in zijn supermarkt.

Team Dolfijn kreeg een eervolle vermelding voor hun concept 'TapBoo', dit is een verpakkingsvrije broodjes- en drankzaak. Hun hoofddoel was om zwerfvuil aan te pakken. Ze mikken op de pendelaar die 'on the go' graag zijn ontbijt of lunch aankoopt. Nu zijn er nog geen verpakkingsvrije alternatieven en dit werkt zwerfvuil in de hand.

Een tweede eervolle vermelding was voor het concept 'CatchFish' van team 'Plastiek Zakje'. Dit team wil het gebruik van visnetten vermijden door een nieuwe manier van vissen uit te werken. Visnetten raken vaak verstrengeld of zelfs bewust achtergelaten door vissers, waardoor zijn achterblijven in zee. Heel wat zeedieren raken verstrengeld in deze netten. CatchFish is een passieve manier van visser waarbij vissen gelokt worden met een geurstof specifiek voor de soort die men wil vangen. Met een visvriendelijke pomp worden zij in een buizensysteem met openingen gezogen. Bijkomend voordeel is dat de aanwezige plastiek soep die mee aangezogen wordt door het systeem, uitgesorteerd wordt. 



 


 

 

 

 

 


 

VOORGAANDE UITDAGINGEN IN SAMENWERKING MET VLAJO INNOVATIEKAMPEN

 

Innovatiekamp E-commerce

 

Online shoppen kent een flinke boost in ons land. In België doen we inmiddels 15% van onze aankopen online. Gedreven door gemak en prijs blijft e-commerce net zoals in de buurlanden zijn opmars verder zetten met steeds meer transportbewegingen en verpakkingsafval tot gevolg. Kan e-commerce ooit green commerce worden? En kunnen we vanuit ontwerp de uitdaging het hoofd bieden?

 

Het winnende team 'Rootes' bedacht een innovatief concept om met minder transportbewegingen meer goederen op hun bestemming te krijgen. Het team mikt op crowdsourcing en focust op het sociale aspect en ‘vloeiend vervoer’. Met behulp van een een app traceren ze de dagelijkse route van consumenten. Ze bepalen de afhaallocaties strategisch op basis van de gegevens uit de app. Koerierdiensten brengen de pakketjes naar de afhaallocatie waar de consument regelmatig voorbij komt. De consument krijgt via z’n app een signaal en pikt z’n pakketje zelf op uit de voorziene smart boxes of bij caregivers. Caregivers zijn mensen uit kwetsbare bevolkingsgroepen zoals bijvoorbeeld ouderen die ingeschakeld worden om te fungeren als afhaalpunt. Door de caregivers te betrekken, krijgt hun concept ook sociale dimensie. Tijdens drukke koopmomenten zoals de kerstperiode denken ze aan het opstellen van pop-up afhaallocaties. 

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), UHasselt, ontwerpbureau MadePlan CUAntwerpenErasmushogeschool Brussel en OVAM. 21 teams van studenten stelden hun project voor aan een professionele jury met leden van ColruytGoogleFostplusMonteaPlan C

en OVAM.

 

 


 


 

Innovatiekamp Potterij

 

De OVAM is sinds 2015 eigenaar van een pand in Mechelen dat vandaag leeg staat en verwaarloosd is. De bodem en het grondwater zijn ernstig verontreinigd en de bodemsanering loopt, maar zal nog enkele jaren in beslag nemen. Toch heeft de OVAM grootste plannen met dit pand, het moet een circulair labo worden, waar verschillende duurzame initiatieven elkaar kunnen kruisbestuiven. In afwachting daarvan, wil de OVAM al van start gaan met een tijdelijke, duurzame invulling van het pand. 

 

'Nachtlab' kwam als grote winnaar uit de bus. In 'Nachtlab' kunnen workshops gevolgd worden (vooral 's avonds en 's nachts) en staan machines en gereedschappen ter beschikking. Het lab wordt gerund door een community van vrijwilligers en werkt samen met kringloopwinkels in Mechelen. Deze openbare werkplaats biedt vele pluspunten: het kot/huis van de gebruikers wordt niet vuil, een grote ruimte wordt ter beschikking gesteld, men kan hulp vragen, er is materiaal en gereedschap voorhanden en de lijn tussen werk en vrije tijd vervaagd door het gebruik van gecombineerde ruimtes, mensen worden zo gestimuleerd om sociaal te zijn in dit soort werkomgevingen. 

 

 


 


 

Innovatiekamp brood

 

De studenten kregen de uitdaging om de verspilling van brood tegen te gaan. De insteek van het kamp was om de hele levenscyclus van brood te herbekijken om zo tot nieuwe concepten te komen. 

 

De ideeën waren heel divers en speelden in op verschillende delen van de keten. Heel wat acties richt en zich op de preventie van broodafval zoals slimme broodtrommels die de consument informeren over de versheid van zijn brood, sensibiliserende apps die de consument een beeld geven van hoeveel brood hij consumeert en verspilt en een machine die brooddeeg produceert waar de consument een hoeveelheid deeg kan aankopen en verder aanvullen met de gewenste additieven zoals zaadjes, stukjes chocolade, om later thuis te bakken in zijn eigen oven wanneer hij wenst. Andere ideeën waar meer gericht op het inzetten van verspild brood, zoals het kweken van insectenburgers die opnieuw ingezet kunnen worden voor menselijke consumptie en foodtrucks die rond rijden met nieuwe gerecht gemaakt van onder andere oud brood.

De winnaar was de groep Bread & Beer dat verspild brood wil gaan inzetten voor de productie van bier. Het gaat hier om een oude techniek die zij opnieuw leven willen inblazen. Op het niveau van de producent waar ook een groot aandeel van voedselverlies plaatsvindt, kan hun idee op grote schaal kan ingezet worden. Bij de consument zagen ze dit dan weer op een heel andere schaal waarbij de consument zelf aan de hand van een Bread & Beer-productiepakket zijn eigen bier kan brouwen.